Hopp til hovedinnhold
Aktuelt

Nå vet alle at kvinnehelse ikke er skjønnhetsklinikk

Provoserte og i harnisk etter at tre kjendiskvinner markedsførte sin nyåpnede skjønnhetsklinikk som «kvinnehelse» gjorde at Lina Aas-Eng og Anette Bellika Finnanger fikk blod på tann.

To unge kvinner som går mot skjønnhetstyrani

Det var i september at ballen begynte å rulle. Da sendte kjendiskvinnene ut en pressemelding hvor de brukte ordet «kvinnehelse» om skjønnhetstilbudet i sin nye klinikk. Det gjorde enormt mange kvinner forbannet, og det ble et voldsomt engasjement i media og på sosiale medier.

Lina Aas-Eng og Anette Bellika Finnanger jobber i reklamebyrået POL, og de så at dette engasjerte veldig mange folk på en annen måte enn vanlig. Alle snakket om det, og det tok fyr ganske raskt.

– Jeg var så forbanna og tenkte først at vi måtte skrive en kronikk, men så tenkte jeg at det her kommer til å flamme over av engasjement i mange kronikker og debatter, så vi måtte prøve å finne noe annet. Vi ønsket å bruke momentumet til noe konstruktivt, forteller Aas-Eng.

Kynisk PR-strategi

Og det var Anette Bellika Finnanger helt enig i. Hun hadde postet et bilde av den nye skjønnhetsklinikken på sin Instagram samme morgen. – Vi merket at engasjementet kom fra flere hold enn det pleier å være. Vi har jo laget kampanjer og ting som er for kvinnesak tidligere, men vi merket at denne gang traff litt bredere. Jeg tror at en av grunnene til at det traff meg veldig var at jeg nettopp hadde hørt flere historier om endometriose, hvor lang tid det tar å få diagnose, og veien dit for mange kvinner. Og tenkte at dere må ikke komme med kvinnehelse her. Og det tror jeg at mange kjenner seg igjen i, mener hun.

I pressemeldingen som kjendistrioen sendte ut stod det blant annet «Det ligger så mye positiv energi i å føle seg vel, og vi har savnet en klinikk som kunne sette sammen alle fagfeltene, som kunne se på oss som et sammenhengende menneske over tid. Det handler om kvinnehelse og forebygging av alt det kroppen skal gjennom».

– Det er ekstremt kynisk å selge inn noe på den måten, uansett om de hadde vært helt ukjente fra før så hadde det vært like ille for du har et moralsk ansvar. Det blir bare hundre ganger verre når du i tillegg har masse uformell makt, og vet at du blir lyttet til av ekstremt mange. Sammenlignet med mennene så er det ekstremt provoserende når det oppleves som at det brukes en så viktig problematikk for å selge klinikken sin, når det er mest for utseendet den er. Og en type utseendepress som er veldig usunn. Det handler om fysiske inngrep som strekker seg langt ut over lipgloss og å farge håret, og er et helt uoppnåelig ideal, og for noen få som har muligheten til å bruke penger på det. Det er så mange lag som bare er så ekstremt provoserende, påpeker Aas-Eng engasjert.

Kronerulling for «ekte kvinnehelse»

Det første Lina Aas-Eng og Anette Bellika Finnanger gjorde da de kom på kontoret var å opprette en Spleis for å samle inn penger til det de kalte «ekte kvinnehelse».

Så langt har Spleisen samlet inn kr. 619 180 fra 3007 givere. Midlene fra Spleis går direkte inn i Sanitetskvinnenes kvinnehelseforskningsfond. Spleisen ligger ute til begynnelsen av desember. – Grunnen til at det ble Sanitetskvinnene var egentlig fordi vi jobbet på en pitch i forbindelse med 125 års markeringen, og da kjente vi ikke til Sanitetskvinnene i det hele tatt. Og så ble vi bare så engasjerte da vi forstod hva Sanitetskvinnene faktisk gjør, og står for. Vi lærte mye om alt som har med fravær av forskning, medisin, at vi bare blir behandlet som små menn, og hvilke konsekvenser det har hatt både i Norge, og på verdensbasis. Vi har tenkt mye på det i ettertid, at det er et enormt viktig arbeid som få kjenner til, og når vi skulle lage Spleisen så må man ha noe som pengene går til.

De var også bevisste på at det noen ganger kan være et minefelt hvem man velger. Det måtte være noen som hadde troverdighet, og som ikke støtet noen. – Hadde vi valgt for eksempel endometrioseforeningen så blir det veldig smalt igjen, så det var egentlig litt derfra det kom da vi bestemte oss. Vi følte at vi måtte skynde oss, forteller de, om hvorfor valget falt på Norske Kvinners sanitetsforening. De synes det er veldig gøy å se hvor mye oppmerksomhet sanitetsforeningen har fått med Spleisen, og å løfte arbeidet med kvinnehelseforskning. Jeg tenkte at vi kanskje ville få 10.000 kroner eller noe, sier Anette Bellika Finnanger.

Besteforeldre var Sanitetskvinner

I ettertid har begge reklamekvinnene funnet ut at bestemødre på begge sider var Sanitetskvinner. – Skal vi gjøre opp et regnskap til slutt så skal man være glad for at det skjedde. Det momentet hadde ikke kommet, vi hadde ikke klart å sette dette i gang noen av oss, tror jeg, på den måten her. Selv om det er trist at det måtte til, så kan vi likevel tenke at det ble en helsikes dugnad for opplysninger om ståa. Jeg er bare skuffet over at ikke flere menn har gitt penger, men det er kanskje noe man kan jobbe med å få flere menn ombord. – Initiativet bak Spleisen til inntekt for ekte kvinnehelse, rommer viktige fasetter. Den handler ikke bare om beløpet, som jo i seg selv er imponerende resultat, men på at ekte kvinnehelse plutselig ble en sentral del av samfunnsdebatten.

På vegne av 43 00 sanitetskvinner kjenner jeg en dyp takknemlighet over at valget falt på vår organisasjon. Dette er en rørende tillitserklæring, som jeg lover at vi skal levere på, sier generalsekretær Malin Stensønes i Norske Kvinners Sanitetsforening.

Gå i front for kvinners helse sammen med oss - bli medlem i dag!