Hopp til hovedinnhold
Aktuelt

Kjønnsnøytralitet gir ikke likestilling

At kjønnsnøytralitet ikke gir likestilling, ble slått fast av landsmøtet vårt i september. Det er verdt å minne om når regjeringen nå legger fram sin strategi for likestilling. For å sikre likestilling mellom kjønnene, må vi ta hensyn til forskjellene. Det betyr at lovverk og politikkutvikling må ha kjønnsperspektiv.

Kvinner som stemmer for likestilling

Mannsutvalget anbefaler at likestillingsloven gjøres kjønnsnøytral. Vi er uenige i det. Det er fortsatt skjevheter i samfunnet som gjør at kvinner kommer dårligere ut enn menn på veldig mange områder. Kvinner tjener fortsatt mindre enn menn, har lavere deltakelse i arbeidslivet, har dårligere helsetjenester og er mer utsatt for seksuell vold og alvorlig vold i nære relasjoner. Vi har fortsatt en vei å gå før kvinner og menn er likestilt i Norge, derfor går vi imot en kjønnsnøytral likestillingslov.  

Her er resolusjonen landsmøtet 2024 vedtok:

Vi krever:

  • At kjønnsperspektivet blir inkludert i utvikling av alle offentlige tjenester, lovverk og reguleringer.  
  • At likestillingsloven beholder sin formålsparagraf om å bedre kvinners stilling. En kjønnsnøytral politikk tar ikke hensyn til at det er forskjeller mellom kvinner og menn.  
     

Lovverket må ha et kjønnsperspektiv for å sikre kvinner mot diskriminering og for å fremme likestilling. FNs kvinnekommisjon har gjentatte ganger kritisert Norge for at lovverk og reguleringer er utformet kjønnsnøytralt, noe de mener hinder for reell likestilling. I mange tilfeller er lovverk, tjenester og reguleringer formet til å passe menns behov, uten å ta høyde for at kvinner kan ha andre behov eller risikofaktorer. Kvinner vil da komme dårligere ut, selv om loven er lik for alle.  

I arbeidslivet er HMS-arbeidet, reguleringene i arbeidsmiljøloven og rettighetene ved arbeidsskade utformet slik at det best treffer menn i industrien. Risikoen knyttet til stress og belastningslidelser ved kvinnedominert arbeid, som helse- omsorg og serviceyrker, dekkes dårligere av reguleringene. I tillegg har kvinner andre fysiologiske helserisikoer enn menn, som økt risiko for kronisk sykdom, muskel- og skjelettsmerter og søvnforstyrrelser. Kvinner har også oftere mer omsorgsansvar, noe som kan skape utfordringer i arbeidslivet. Når arbeidsmiljøreguleringene er uformet uten et kjønnsperspektiv blir ikke disse forskjellene fanget opp, og kvinners behov og risiko blir ikke adressert i det forebyggende arbeidet. Vi har et lønnssystem i Norge som på papiret er kjønnsnøytralt, «kvinnetariffene» forsvant på 1960-tallet. Likevel føres lønnsforhandlinger på en måte som favoriserer mannsdominert industri framfor de store kvinneyrkene i offentlig sektor. Kvinner tjente i gjennomsnitt 87,6 prosent av menns lønn i 2022. Det er omregnet som om alle jobbet fulltid – i virkeligheten er forskjellen større da mange kvinner jobber deltid, ofte på grunn av omfattende omsorgsansvar eller helseutfordringer.  

Også i helsetjenesten er kjønnsnøytralitet til hinder for likestilling. Det regjeringsoppnevnte kvinnehelseutvalget som i 2023 leverte sin utredning, pekte på at den kjønnsnøytrale utforming av helse- og omsorgspolitikken i Norge gjør at kvinner får et dårligere tilbud. Utvalget skriver: For å nå målet om likeverdige helsetjenester må vi anerkjenne kjønns betydning for helse.  

Likestillingsloven er et av flere politiske verktøy som skal bidra til å sikre at kvinner har samme muligheter i et samfunn som i utgangspunktet er bygget opp på menns premisser. I dag har likestillingsloven en formålsparagraf at “loven tar særlig sikte på å bedre kvinners og minoriteters stilling”. Det er en viktig anerkjennelse at vi fremdeles har et stykke igjen før kvinner er likestilt med menn i Norge. Det har vært foreslått å fjerne fra formålsparagrafen at loven særlig tar sikte på å bedre kvinners stilling. Det ville være en stor feil. Vi har fortsatt strukturelle skjevheter i samfunnet som gjør at kvinner har dårligere betingelser enn menn.