I 2020 er det cirka 101 000 mennesker som lever med demenssykdom i Norge. Ettersom forekomsten av demens øker med alderen, vil det bli en fordobling av personer med demens frem mot år 2040.De fleste personer med demens, 85-90%, lever sine siste år på sykehjem, i gjennomsnitt 2,1 år. Antallet personer med demens øker og med det også samfunnskostnadene, noe som vil gi et stort press på det norske velferdssystemet. Hensikten med prosjektet er å evaluere nytten og betydningen av Voksenskolen for personer med demens og formidle modellen til andre kommuner og initiativtakere.
Tiltak for å utsette sykehjemsopphold og et ønske om at personer med demens skal klare seg selv i hjemmet vil kunne øke livskvaliteten og senke kostnadene.
Målgruppe
Elever ved Voksenskolen for personer med demens, som er hjemmeboende personer som har en mild til moderat kognitiv svikt og varierende fysisk funksjon.
Beskrivelse av gjennomføring
Deltagerne får tilbud om å delta på Voksenskolen 1-2 dager i uka, og 8 elever kan delta per dag. Tilbudet gis uavhengig av alder; det er kognitivt funksjonsnivå som avgjør om de kan delta. Ryggraden er livslang læring, kognitiv trening og stimulering samt personsentrert omsorg. Det betyr at elevene kan delta på skolen så lenge de selv, pårørende eller lærerne opplever at de har nytte av tilbudet og eleven selv ønsker det. Skoleoppgavene tilpasses den enkelte. Dagen består av ulik strategitrening (spill, høytlesing, loggføring), fysisk aktivitet/trening, ADL-trening (aktiviteter i dagliglivet), felles måltid (lager lunsj sammen) og sosialt samvær. Kognitiv trening foregår både i grupper og individuelt.
Prosjektgruppe
Prosjektet er et samarbeid mellom Norske Kvinners sanitetsforening, Grimstad Kommune og Senter for omsorgsforskning Sør. Prosjektet vil ved behov hente inn andre fageksperter for å øke prosjektteamets kompetanse.