Hopp til hovedinnhold
Helseprosjekt

Sisterhood i Sanitetens hus

Ungdata-tall viser en tydelig økning i andelen jenter og gutter som rapporterer om psykiske helseplager. Det er allikevel jenter som langt oftere er plaget enn gutter. Sisterhood-grupper gir verktøyet til å jobbe målrettet og langsiktig lokalt for å snu utviklingen.

På ungdomstrinnet opplever tre av ti å være plaget av tanker om at «alt er et slit» eller de «bekymrer seg for mye om ting». På videregående har nærmere halvparten av elevene stressymptomer og synes alt er et slit.

Mål

Flere unge jenter skal dra nytte av jentegrupper som et middel til å utvikle gode venninnerelasjoner, styrke deres psykiske helse og utfolde seg positivt. Målet er å gi et nasjonalt tilbud om Sisterhood-grupper. Et tilbud som også kommer jenter på bygda og mindre tettsteder til gode. Målgruppen for prosjektet er unge jenter i alderen 12-20 år.

Beskrivelse av gjennomføring

10 nye sanitetsforeninger skal etablere og gjennomføre Sisterhood-grupper i løpet av prosjektperioden ved hjelp av frivillig innsats. N.K.S. sentralt skal tilby opplæring, veiledning og støtte til lokalforeningene som vil igangsette Sisterhood-grupper. Sentralt er gruppelederkurs til nye gruppeledere og veiledningsmøter for eksisterende gruppeledere, bistand til å rekruttere frivillige gruppeledere og til å bruke sosiale medier for å nå ut til jentene. Det skal etableres et fellesskap der en gjennomfører og lærer av hverandre. Gjennom «fadderforeninger», foreninger som har erfaring med Sisterhood, kan andre foreninger hente inspirasjon, kunnskap og råd for hvordan de bør gå fram.

En jentegruppe består av 10-12 jenter ledet av en-to gruppeledere, som møtes en gang i uka på rundt to timer. Annenhver gang er det temakveld og aktivitetskveld som er bestemt av jentene i samråd med gruppeleder. Viktige tema som går igjen er vennskap, kropp, press og stress, seksualitet og grensesetting. Sisterhood er en veletablert metode med en håndbok full av praktiske øvelser, som sammen bidrar til «psykisk styrketrening» og refleksjon for deltakerne. Det forebyggende potensiale ved jentegruppene vil være sentralt.