En kvinne har mensen i gjennomsnitt 450 ganger i sitt liv, men det er fortsatt mange som synes mensen er vanskelig å snakke om.
Dette prosjektet skal bidra til å bryte ned tabuene, redusere frykt og skam, skape selvtillit og gi unge jenter faglig sikret kunnskap om forskjell mellom normalt og sykt, og når det er best å kontakte helsesøster eller fastlegen. N.K.S. vil spre kunnskap om hva som skjer rent fysisk, den store variasjonen og hvordan følelsene påvirkes.
Målsetting
Målet ved prosjektet er å gi norske jenter fra 10-15 år trygghet og kunnskap om sin egen menstruasjon, enten den har begynt eller ikke kommer ennå. Det skal skje ved å skape minst 200 000 videovisninger i løpet av en periode på to år, og ialt 800 000 minutter med positiv og potensielt livsforandrende påvirkning.
Resultater
Det ble produsert og distribuert 10 episoder med “Min M” “på YouTube med intervjuer der kjente, unge, kvinner forteller sin mensen-historie. Programmene ble også promotert på TikTok. Hvert intervju er forskjellig, akkurat som ingen mensen-historie er lik. I tillegg er programmene spekket med spennende, nyttig og underholdende informasjon. Min M-videoene er etter fire måneder sett 115 000 ganger og tallet stiger hver dag. Målet var å nå 200 000 videovisninger i løpet av to år etter publisering. Det er sannsynlig at dette målet blir nådd. Gjennomsnitt seertid per videovisning viser seg å være ca 4 min 30 sek. Det er 30 sekunder lengre pr. video enn forutsatt. Det store engasjementet på TikTok, visningstallene hittil på YouTube og resultatet fra undersøkelsen gjort av Opinion viser at temaet er svært aktuelt og noe målgruppen bør sette seg mer inn i. Kommentarene særlig på TikTok viser at målgruppen mangler kunnskap.Prosjektet er nyttig for målgruppen da serien har belyst temaer og problemstillinger som det ikke snakkes mye om. Serien og dens undervisningsopplegg vil bli brukt i skolen via TV 2s skoleportal Elevkanalen.no i flere år fremover, og gir dermed Min M lang levetid. Serien vil også løftes frem videre av Norske Kvinners Sanitetsforening ved relevante datoer, som kvinnedagen 8.mars og bli brukt som et verktøy for Sisterhood og i samtalegrupper. N.K.S. vil også følge opp tilbakemeldinger fra frivillige som var involvert i prosjektet, samt fra målgruppen og jobbe videre med søkelys på politisk påvirkning.