Hopp til hovedinnhold
Helseprosjekt

"Men hun sa jo ikke nei..." Voldtektsforedrag

1 av 20 jenter i Norge utsettes for voldtekt før de fyller 18 år. I de fleste tilfeller kjenner offer og gjerningsperson hverandre fra før, de er under 25 år og voldtekten skjer på fest.

Over 97% av de som siktes for voldtekt, er menn. Både overgriper og offer er som regel unge, og undersøkelser viser at ungdom har liten kunnskap om hva som er lov, og et uklart forhold til egne og andres grenser. Regjeringen har i sin handlingsplan et uttalt mål om å forebygge voldtekt gjennom holdningsarbeid som «særlig ansvarliggjør unge menn og deres respekt for egne og andres grenser».   kunnskap om hva som er straffbart, de må vite konsekvensene av å bli politianmeldt for voldtekt og ikke minst må de lære å respektere andres grenser.

Grenser, samtykke og lovgivning

Prosjektet bygger videre på russeforedragene og kampanjene "Lyst på sex? Spør først!", og "Ja betyr ja". Voldsrådgiver fra N.K.S. og representanter fra JURK erfarte gjennom dette arbeidet at ungdom har behov for bevisstgjøring og læring innen samtykke, respekt for andres grenser og seksuallovgivningen.

Foredrag, diskusjon og SoMe-kampanje

Foredragene vil bli holdt av to jusstudenter og vil bli etterfulgt av diskusjon. I tillegg vil det bli utformet kortere foredrag som frivillige sanitetskvinner kan holde etter opplæring. Prosjektet vil også inkludere en holdningskampanje i sosiale medier i samarbeid med egnede SoMe-profiler med mange følgere. Målet er å nå ut med foredraget til 15 000 elever på videregående skoler i hele landet. 

Senke forekomst gjennom kunnskap og ansvarliggjøring

Prosjektet har som mål å øke elevenes kunnskap om voldtekt, både juridisk og moralsk, bevisstgjøre unge gutter og menn på deres ansvar om å innhente samtykke til sex, og gjennom dette bidra til å redusere voldtektsforekomsten.

Resultater 

Prosjektet "Men hun sa ikke nei" hadde ambisjoner om å besøke en rekke skoler over hele landet å holde foredrag om disse viktige temaene. På grunn av Covid-19 pandemien ble færre skoler enn ønsket besøkt. Men vi nådde mange ungdom gjennom kampanje på sosiale medier og digitale foredrag.