Hopp til hovedinnhold
Helseprosjekt

Jentesnakk

Vennskap og sosialt nettverk kan virke forebyggende med hensyn til selvdestruktiv atferd hos ungdom. Røros videregående skole har tatt i bruk samtalegrupper som virkemiddel for å styrke relasjoner og evne til å uttrykke egne meninger. 

Gjennom elevundersøkelser, Ungdata-undersøkelsen og elevers egne skolearbeider i blant annet norsk, kommer det frem at det er et mangfold av utfordringer knyttet til det å være ungdom i dag. Utfordringene de har er med på å prege skolehverdagen deres. 

Arena for samtaler

Ved Røros videregående skole tok kontaktlærerne intitiativ til å danne en arena for elevene der de kunne snakke sammen om ting som opptar dem, slik som vennskap, kropp, mobbing, seksualitet, grenser og rus.

Prosjektet har benyttet metodikken "Jentesnakk", som er en praktisk-pedagogisk metode utviklet av Astrid E. Henriksen, Rønnaug Sørensen og Heidi Thommesen. Håndboken "Mer jentesnakk - Hvordan og Hvorfor jobbe med jenter i gruppe" ble publisert i 2006 i samarbeid med Borgestadklinikkens kompetansesenter.

Vennskap kan ha en preventiv effekt

Det har vært et overordnet mål at Jentesnakkgruppene på Røros videregående skole skulle føre til at jentene fikk flere nye venner og utvidet sitt sosiale nettverk. Bakgrunnen for den sterke vektleggingen av vennskap er at den støttende betydningen vennskap har, kan virke forebyggende for jenter i faresonen. Flere forskere hevder at vennskap kan fungere preventivt med hensyn til selvdestruktiv atferd som rusmisbruk, vold, selvskading, overgrep, trakassering, mobbing og spiseforstyrrelser.

Tematiske gruppesamlinger

Intervensjonen bestod av 10 ukentlige gruppesamlinger à 1,5 timers varighet for grupper med 9-10 jenter. Gruppelederne hadde sosialfaglig eller pedagogisk bakgrunn. Gruppesamlingene tok for seg et overordnet tema hver gang: vennskap, kropp, mobbing, seksualitet, grenser og rus. Møtene hadde en struktur som sikret en fast ramme. Ulike generelle øvelser og aktiviteter tilpasset de ulike temaene var bærende elementer i samlingene. 

Jentene opplevde temaene som lærerike og relevante. De sier at de har blitt bedre kjent med seg selv og har blitt tryggere på å uttrykke egne tanker og mening. Prosjektet vil utgjøre en viktig erfaringsplattform for skolen ved oppstart av Livsmestringsfaget.