Hopp til hovedinnhold
Aktuelt

Bedriftsris – en suksess!

– Med bedriftsris får vi mer penger for mindre arbeid. Selv om det er arbeid å få en bedrift til å kjøpe fastelavnsris, så kjøper de fleste bedriftene et ris fordi de vil støtte en god sak, sier leder i Hammerfest sanitetsforening, Hege Renee Hansen Åsand.

Mor og datter selger kaffe, kaker og fastelavnsris til bedrifter

Sanitetskvinner over hele landet står på for både sine lokalsamfunn, og nasjonalt. Spesielt under fastelavn opplever vi stort engasjement hos lokalforeningene som er ute i skogen og henter ris, binder fjær, og for så å selge disse fargerike fastelavnsrisene til inntekt for gode formål. Nå er fastelavn over for denne gang, og vi ser tilbake på hvordan en av lokalforeningene våre har jobbet med salg av ris.

300 kroner per ris

Salget av fastelavnsris har gått slik det alltid gjør – Hammerfest sanitetsforening har ikke hatt problemer med å få unna risene! Det eneste problemet de ofte møter på er om de får tak i nok bjørkeris, og om de har et lokale hvor de kan binde ris til fastelavn. Heldigvis har det gått greit i år og, spesielt når det er snakk om bedriftsris.

– Vi selger tradisjonelle ris til bedrifter, men med en minimumspris til 300 kroner per ris. Vi går da rundt til bedriftene og hører om de vil kjøpe, så kommer vi tilbake til dem med både ris og faktura, sier Åsand.

En gave til bygda

Som i de fleste sanitetsforeninger gir foreningen en del av inntektene fra fastelavn til å støtte blant annet fond for kvinnehelseforskning, men også lokale tiltak. Åsand forteller videre at de startet med en liste over bedriftene i Hammerfest, hvor de gikk dør til dør og hørte om de var interesserte i å støtte den lokale sanitetsforeningen ved å kjøpe fastelavnsris. Ikke alle bedriftene sa ja, og de bedriftene vil de da heller ikke mase på.

Åsand tror for øvrig at bedriftenes ønske om å kjøpe ris av sanitetsforeningen, er ringvirkninger av en gave de gav til bygda for noen år tilbake. Hammerfest sanitetsforening ønsker også kunne gi tilbake til sitt lokalsamfunn – som også setter foreningen på kartet for befolkningen.

– For noen år tilbake så var det en ung gutt som døde, og under mørketiden i etterkant av dødsfallet hans, dro guttegjengen opp i fjellsiden og satt fakler i form av et hjertet, sier Åsand.

Ett år var ingen i guttegjengen hjemme, og befolkningen kjente på et savn etter denne minnemarkeringen, av en ung gutt de selv kanskje ikke kjente personlig. Da fant sanitetsforeningen ut at de skulle gi en gave til befolkningen: et spesiallaget LED-hjerte som tennes i mørketiden. Befolkningen i Hammerfest vet at gaven, dette hjertet som betyr så mye for mange, kommer fra sanitetsforeningen. Nettopp på bakgrunn av denne spesielle gaven, så tror Åsand at mange ønsker å støtte sanitetsforeningen, blant annet ved å kjøpe fastelavnsris.  

Den fødte selger!

Hammerfest sanitetsforening har 211 medlemmer i skrivende stund, og passer på å ha aktiviteter som passer medlemmenes tid og ønske. Det er viktig for medlemmene å vite at de kan bidra når de kan og har tid, og ikke la det gode arbeidet gå utover familie og jobb.

Et av medlemmene Åsand ønsker å trekke frem er Cecilie Løkke Hansen. Hun er for tiden kasserer i sanitetsforeningen, men også den personen som sørger for å kontakte bedrifter, og selge fastelavnsris til dem. Hun har de siste årene solgt nesten alle bedriftsrisene på egenhånd, som i år var til 71 bedrifter – totalt solgte hun 126 bedriftsris da noen bedrifter kjøpte flere enn et ris. Til sammen er dette en inntekt på minimum 37.800 kroner! Noen av bedriftene har til og med inngått en treårsavtale med Hammerfest sanitetsforening, hvor de da får risene og faktura levert så snart de er klare i tre år.

– Min erfaring er å møte opp på bedriften og spørre dem ansikt til ansikt, da er det litt vanskeligere å si nei. Da får vi også sagt litt om hva vi gjør med pengene, og fortelle litt om oss selv. Samtidig blir jeg veldig stolt når jeg ser alle butikkene setter fram risene i vinduene sine – det gjør byen veldig pen og fargerik, sier Cecilie med en oppfordring til lokalforeningene om å selge flere bedriftsris til neste år.